Ах, тези оценки
В юношеска възраст децата стават много чувствителни към оценките и ако не им бъде обяснено, че тези числа показват моментното състояние на знанията им, те приемат, че това е оценка за самите тях като личности. Тук се крие сериозен риск детето да загуби мотивация за учене. Ниските оценки не означават, че детето е оглупяло през няколкото месеца на лятната ваканция или пък че новите учители не са в състояние да преподават добре и да оценяват справедливо. Просто детето преминава през период на адаптация и му е необходимо време, за да успокои и преподреди разбърканите пластове на света си.
Добра идея е още на първата родителска среща да помолете преподавателите да формулират ясни критерии за оценка на знанията на децата, както и какви са очакванията им от тях. Запишете си ги и след това ги разкажете простичко на детето.
Съвети към родителите:
- Потърсете заедно с детето причината за ниската оценка – дали не разбира този материал, дали е било притеснено по време на теста (от какво и защо) или мислите му са се реели в новата игра на телефона. Едва след като сте наясно с причината, заедно с детето намерете решение.
- Оценките не измерват вашето справяне като родители. Това, че успехът на детето може да падне в пети клас, в никакъв случай не означава, че вие сте се провалили като родители или учителката по география има лошо отношение към вашето дете.
- Говорете с детето, но без упреци и обвинения. Обяснете му, че оценките показват доколко то е овладяло материала в момента, а не изразяват нито личното отношение на учителите към него, нито дали самото то е ценно или не.