Как да помогнем на детето с домашното по български и литература
главен редактор "Големите и малките", MyTeen
Спомняте ли си как ни изпитваха едно време по български език и литература? Караха ни да пишем съчинения, литературно-научни теми, есета, да отговаряме на поставени въпроси, свързани с граматиката или с литературните произведения… Абе, караха ни да разказваме, да мислим, да анализираме. Днес е доста по-различно – в по-голямата си част изпитванията са под формата на тестове, където децата просто чекват отговори, което си е един вид лотария. Когато чекваш, го правиш някак машинално, без да се налага да разсъждаваш особено. Мисълта на днешните деца в повечето случаи тече бързо и накъсано. Общувайки онлайн, те са свикнали на кратки фрази. Свикнали са да получават нужната им информация с един клик в интернет, а не четейки книги…
От тази година синът ми, който вече е в 7. клас, има нов учител по български и литература. Харесвам го много, защото се опитва да научи децата да пишат, да разказват, да мислят. Почти всеки ден им дава за домашно някакво съчинение – не дълго, по 1-2 страници. Първите няколко пъти синът ми се притесняваше ужасно и отказваше да си пише домашните, казваше, че не може. В началото тихо настоявах поне да пробва, после бясна започвах да викам по него и да го карам да пише нещо насила. Последното домашно обаче най-накрая реших да сменя тактиката. Този път учителят им беше дал да пишат съчинение на тема „Какво научих от книгите“. Синът ми каза, че това е много тъпа тема, че не знае откъде да започне, за кои точно книги ставало дума, и т.н, и т.н… абе, голяма мъка. И тогава разбрах, че той се плаши, защото темата му изглежда като нещо голямо и недостатъчно ясно. Реших да раздробя голямото на малки и доста по-конкретни части. И започнах да му задавам въпроси:
- Чувал ли си някакъв израз, свързан с книгите? (Цитира ми поне три мъдри мисли, сред които „книгите са прозорец към света“);
- Спомняш ли си като малък какво ти четях? (Спомни си, че четяхме много приказки и че те винаги имат някаква поука, спомни си и любимата си приказка и какво е научил от нея);
- Какво си спомняш от това, което учихте в 6. клас? (Сети се за „Малкият принц“ и цитата, че истински се вижда само със сърцето);
- Попитах го научил ли е нещо любопитно от литературните произведения, които трябваше да чете това лято (Каза, че от „Немили-недраги“ е научил какво означава хъш и за живота на хъшовете в чужбина);
- Попитах го колко книги трябва да прочете човек, за да стане по-умен? (Отговори ми, че 10 книги, но за да разбереш кои 10, трябва да си прочел хиляди – с този отговор определено ме изненада, но ми каза, че преди време го е прочел някъде и го е запомнил).
Отговаряйки на всичките тези въпроси, той разбра, че вече може да напише домашното. От нещо абстрактно и далечно, то придоби съвсем реални очертания. Отиде в неговата си стая и за половин час спретна доста добро и смислено съчинение. След това каза, че то изобщо не било трудно да се пише…
Споделям моя опит, защото се оказа успешен. Следващият път, когато вашият тийнейджър се оплаче, че не може да си напише съчинението, вместо да му викате и да се сърдите, му влезте в положението, опитайте се да му помогнете и го накарайте да размърда мозъка си. Сигурна съм, че ще се получи! Защото децата ни не са по-глупави от някогашните деца, както често ги обвиняваме, просто не сме ги научили да учат…