7 въпроса за частните уроци
главен редактор "Големите и малките", MyTeen
Когато децата ни са малки, всички родители искаме те бъдат здрави и щастливи. Разбира се, това го желаем винаги, колкото и големи да са те. Когато обаче започнат да порастват, към това ни желание все по-настойчиво се прибавя и още едно – да се превърнат в знаещи и можещи успешни млади хора. Обикновено това се случва една-две години преди предстоящото кандидатстване след 7. клас. Или поне при мен бе така.
Когато синът ми стана в 6. клас, с останалите майки от класа му започнахме да се питаме една друга дали децата ни ще се местят в друго училище след 7. клас, избрали ли сме вече някаква гимназия, чудехме се с какви оценки ще си вземат матурите и т.н. Темата „А след 7. клас накъде“ рязко и трайно се настани в умовете, сърцата и домовете ни.
И се почнаха едни частни уроци, които край нямаха. Според желаното училище децата ни тръгнаха на уроци по математика, български, английски, немски, френски, испански, музика, рисуване и какво ли още не. Нямаше делник, нямаше празник – и за децата ни, и за нас. Все закъснявахме за някъде, разкъсани между училището, някой от кварталите, където се провеждаше съответния урок, и дома.
В един момент си дадох сметка, че не искам да причинявам това нито на себе си, нито на детето си. Казах си, абе, нека да влезе в Художествената гимназия, но не с цената на всичко. И лично за себе си в нашето семейство решихме да запишем Алекс само на уроци по рисуване. Все някак щеше да вземе задължителните матури по математика и български, нали и в училище все пак учат?! Осъзнахме, че макар и на 13, той все още си беше дете и като всяко дете се нуждаеше от игри, спорт и свободно време за нищоправене.
Все още почти всеки ден си мисля и с известно напрежение се питам дали и как ще се справи с предстоящите тази година матури и изпити по рисуване. Но някак си реших да повярвам, че ще ги вземе с добри оценки и ще успее да сбъдне мечтата си да се занимава с изкуство. Вярвам още, че вземайки решението да не ходи на 101 частни уроци, направих добър избор – и за мен, и за него, пък и чисто финансово :). Не, че частните уроци са нещо лошо, напротив – те са супер вариант, когато детето има пропуски или пък желае да обогати знанията си в някоя сфера. Така, че твърдо „да“ за тях, но нека бъдат с мярка…
След споделеното дотук, си позволявам да обобщя своя опит с частните уроци, като ви предлагам, преди да запишете детето си на поредния частен урок, да си зададете следните седем въпроса:
- Детето наистина ли има пропуски по съответния предмет или просто го записвате, защото всички негови съученици ходят на частни уроци или защото се притеснявате как ще вземе тези проклети матури?
- Как ще ходи до съответния курс – сам или вие ще го водите/взимате?
- Колко време ще му отнема, за да пристигне до мястото на урока, да го проведе и да се прибере? (По мои наблюдения поне 2-3 часа)
- Ще може ли да се подготвя с учебния материал за следващия ден?
- Ще му остава ли време да ходи на някакъв спорт?
- А ще има ли някакво свободно време за себе си – нещо, от което се нуждае всеки човек, особено малкия?
- И не на последно място – колко средства месечно ще се наложи да отделяте от семейния бюджет?